Posted by: Igor Prisac | April 21, 2008

Cum să înveţi şi să memorezi eficient fără să pierzi mult timp?

Ştim cu toţii cât de important este timpul fiecăruia, mai ales pentru elevii şi studenţii care au mult de învăţat, încât nu reuşesc să facă altceva decât să înveţe, mai ales în perioada examenelor şi a sesiunilor. Am trecut şi eu prin această perioadă la universitate, dar și atunci când îmi făceam studiile de doctorat aveam timp şi pentru serviciul meu. Doresc să vă spun că este totuşi posibil să studiezi şi să memorezi eficient, fără a pierde prea mult timp pentru atingerea acestui obiectiv. Pentru mine acest secret de a învăţa repede şi eficient a funcționat foarte bine încă de când am intrat la facultate.

În perioada sesiunilor, studenţii au de susţinut 4-5 examene cu un interval de timp pentru pregătire de 4-7 zile. De asemenea, volumul de informaţie este foarte mare așa încât mulţi studenţi, care doresc să obţină succes, petrec foarte mult timp pentru a memora. Eu personal, fiind la universitate, în perioada sesiunilor învăţam şi mă pregăteam câte 4-5 ore pe zi, pe când mulţi dintre colegii mei studiau toată ziua până noaptea târziu, şi fără prea mare succes. Când împărtăşeam colegilor mei că eu mă pregătesc pentru fiecare examen câte 4-5 ore pe zi, ei nicidecum nu doreau să mă creadă, în special după ce vedeau că am obţinut nota maximă.

Doresc să vă spun că acest secret al câștigării timpului şi al memorării eficiente funcționează. Pentru a înţelege acest adevăr, trebuie mai întâi să identificăm care sunt perioadele active ale organismului şi ale creierului uman în timpul zilei. Ştim cu toţii că noaptea nu este timpul potrivit pentru a învăţa, şi dacă nu dormi în timpul nopții atunci când vei pleca la examen cu creierul obosit nu-ţi vei putea aduce aminte nimic din ceea ce ai învăţat, mai ales dacă ai de memorat un volum de informaţie foarte mare. Deci, primul principiu este să te străduieşti să nu studiezi noaptea. Fă-ţi timp ca de la ora 23 să te pleci la culcare.

Un alt principiu de care trebuie să ţii cont, şi care este de fapt cel mai important, este să stabileşti care sunt perioadele active ale organismului şi ale creierului tău unde este acumulată informaţia. Pentru a înţelege mai bine ce am în vedere, doresc să vă comunic care sunt perioadele active ale creierului şi în general ale organismului uman, informaţie pe care o găsim în orice carte de biologie sau anatomie de la şcoală, adică mă refer la conceptul de ritm biologic. Ritmul biologic este determinat de variaţia zilei şi a nopţii, de poziţia soarelui, a lunii şi a însuşi pământului în rotaţia sa, care toate împreună au o mare influenţă asupra funcţionării organelor umane (http://www.britannica.com/eb/article-9079261/biological-rhythm). Acest ritm biologic este într-o strânsă legătură cu programul nostru alimentar de dimineaţa, la amiază şi seara. Astfel, fiecare organ uman (inima, ficatul, creierul, etc.) au ritmul lor biologic în timpul zilei (http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_rhythm). În ceea ce priveşte creierul nostru şi capacitatea de a acumula multă informaţie, din practica mea, pot să vă spun că timpul cel mai potrivit de a memora este de la ora 8:00 până la ora 11:00, şi apoi de la 18:00 până la 21:00. Dacă încercaţi să memoraţi în afara acestor perioade, din practică pot să vă spun că pierdeţi timpul şi vă recomand să faceţi alt lucru. De asemenea, trebuie de menţionat că undeva 25% din energia noastră este consumată pentru toate procesele chimice şi nervoase legate de vedere. Şi dacă citeşti o durată îndelungată, fără să laşi timp pentru a te restabili, pur şi simplu nu eşti eficient în memorare, fiindcă organismul are nevoie de a-şi restabili energia consumată pentru vedere.

Este evident, că la fiecare persoană acest ritm poate varia puţin, deoarece fiecare avem programul nostru de lucru şi de alimentaţie diferit. Dar în general, este aşa cum am expus mai sus. De aceea, încearcă să-ţi stabileşti acest ritm, care poate să nu fie 8:00-11:00, ci 7:00-12:00, însă să nu uitaţi că somnul şi odihna au o mare importanţă în memorarea noastră eficientă şi de lungă durată.

Un alt principiu important pe care trebuie să-l cunoaşteţi este cel legat de alimentaţie. Şi anume, nu încerca să memorezi ceva cu cel puţin 40 min după ce ai luat masa. Fiindcă, imediat ce ai luat masa, o bună parte din energia ta este concentrată asupra digerării mâncării, fapt ce determină creierul să fie mai mult preocupat de digerarea mâncării. De asemenea nu încerca să mănânci, mai ales în perioada examenelor, mâncare grasă sau prea consistentă, care duce la o durată mai mare a creierului tău de a se preocupa de digerarea mâncării. În legătură cu acest fapt, alimentarea care conţine glucide măreşte capacitatea creierului de a memora. De aceea, eu personal încerc să mănânc ceva mai puţin consistent dimineaţa, dar care să conţină o cantitatea normală de glucide și grăsimi ușoare (cum ar fi mierea și smântâna) pentru a nu-mi afecta prea mult prima perioadă activă (8:00-11:00), seara le fel.

Atunci când nu poţi memora anumite subiecte la examen, fă-ţi un mic conspect dintr-o sursă sau mai multe, care să cuprindă punctele-cheie ale subiectului, folosind limbajul personal. După aceasta, repetă aceste subiecte cu o zi înainte şi apoi câteva ore înainte de examen din conspectul pe care l-ai făcut anterior.

Şi ultimul principiu care merită să-i tragem atenție şi este unul foarte simplu, nu continua să memorezi sau să înveţi când simţi că nimic nu-ţi intră în cap. Pur simplu pierzi timpul, ci mai bine odihneşte-te puţin sau ocupă-te de altceva.

Deci, în general, orice idee este adeverită de practică. De aceea, pentru a vă convinge încercaţi să vă stabiliţi aceste perioade active ale creierului dumneavoastră pentru a nu pierde prea mult timp pentru memorare, şi să puteţi folosi timpul dumneavoastră şi pentru alte lucruri utile într-un mod mai ineficient.

Advertisements

Responses

  1. multumesc pentru sfaturi! continuarea cand apare ? 🙂

  2. Multumesc pentru sfaturi ….am sa le pun in practica si am sa vad daca merg ..sau tu ai daru asta de a invata mai repede si nu stii 😛

  3. chiar am sa tin cont de ce am ciit mai sus..si am sa zic daca functioneaza:):D…..eu mai am cateva zile si incep acul…m-am pregatit in mare parte la toate materile ,insa mai am la cateva domenii ceva de fixat(mai ales la romana)(si psihologie)…merci mult…chiar mi-a fost de ajutor articolul tau..

  4. sunt adevaratele sfaturi de care aveam nevoie!! tocmai ce m-am intors din strainatate, am avut o bursa si am diferente de dat in tara.e groaznic sa invat vara…la cursuri nu am fost…trebuie sa imi modific propriul program. de acel interval de ore aveam nevoie…observasem si eu asta…problema e cu trezitul dimineata…o sa incerc, e musai!! multumesc mult !!!

  5. woffff….eu vreau sa iau permisul prima oara am picat!Iar acum nu stiu cum sa fac sa memorez mai repede pentru ca deja au trecut 3 sapt de cand am picat si tata e cu gura pe mine sa imi bag dosarul si prefer sa aman pana termin de invat!dar problema e ca nu stiu cum sa fac sa ma duc si la sala sa invat sa fac curat sa ma duc si la salon(si alte trebyru d`ale feteleor)va rog din tot sufletul sa ma ajutati!Dak v`oi lua permisul promit k am sa va raman p viata datoare:*

  6. Wow, multumesc mult Igor pentru aceste suficiente metode de a studia fara sa pierzi mult timp.
    I am having a hard time studying and being concentrated on what I am studying, I didn’t know that there is a special time that your body clock can function better. Specially, if you are studying in foreign language, that’s even harder. So, thanks for the tips, it was REALLY helpful!!!

    Vio Malancea <

  7. Multumesc mult pentru articol! Imi va fi de folos mult pentru scoala!
    Domnul sa va binecuvinteze!

  8. bravo de nota 10*

  9. Foarte bun articolul:)
    Mi-a placut..

  10. Buna!
    Am sa incerc sa-ti urmaresc sfaturile. Sper sa functioneze si la mine.

  11. mersi frumos de sfaturei!o sa incerc sa le pun in practica!ms!

  12. hm..merci mult de informatii, mai ales cele cu orele de studiu si mancarea. Eu fac tot timpul pe dos si desi invat mult, nu dau randamente. Am sa incerc sa imi fac un program alimentar in timpul sesiunii :)) dupa ce ai scris aici

  13. Mersi mult pentru aceste sfaturi…m-au ajutat mult :p

  14. Domnule Prisac Igor, ce parere aveti despre urmatoarea afirmatie citata din http://ltnb-ap.blogspot.ro/p/invatare-eficienta_5307.html “Astfel, biopsihoritmul ciclic zilnic are cinci vârfuri fiziologice (orele 5, 11, 18, 20, 24) şi cinci “căderi” (orele 2, 8, 14, 16, 22).”
    Astept parerea dvs.! pro sau contrarie 🙂

    • Am o parerea foarte buna.

  15. Multumesc pentru sfaturi ! Sper sa mearga si la mine !

    • Multumesc!

  16. Multuuuuuuuuumesc mult !!!!!MARTI DAU TEYA LA ROMANA.
    Mi-e frica ,sunt clasa a 7 a si sfaturile chiar ma ajuta ,sa invat cum se invata ….Multumesc

    • Multumesc!

  17. Frumos articol la-m citit si am facut de ai scris sus recomand la totii elevii de clasa a XII a este important….

    • Multumesc!

  18. doua lucruri raman valabile din intreaga explicatie : invatatul pe timpul noptii = eficienta 0 si originalitatea textului. restul ……. nu cred ca am putea sa le luam in calcul (desi regimul alimentar e foarte important). chiar crezi ca daca consumi “mancare grasa” nu mai poti memora??? si mai ales de degradarea mancarii se ocupa creierul??? hmmm. “invatarea rapida” este pur personala, individuala, dar in mod clar este stimulata de cititul zilnic, intelesul mesajului, utilizarea limbajului propru, concluzii ( care sunt foarte importante). pe langa metoda asta ne mai putem folosi si de simturi. creierul detine arii : vizuala, auditiva ( pt invatat mai putin olfactiva dar e si ea luata in calcul : adica daca mirosi formol prima data si ti s-a specificat ca solutia este formol , a doua oara cand o vei intalni creierul iti va emite semnale si practic iti vei aduce aminte ca e formol)…. ma rog . si metoda ” adresarii de intrebari” ….. cred ca putini se intreaba ” de ce” “cum” “din ce cauza e asa” “?” te ajuta sa asimilezi informatia rapid deoarece intrebarea este ca o comanda adresata creierului. un exemplu : tine ochii inchisi si spune in gand sau cu voce :masina, elicopter orice. vei avea surpriza ca “baza ta de date”, sau acele celule in care sunt cantonate informatiile sa iti elibereze imagini vizuale prin minte cu :masina , elicopter etc……. plus este un antrenament al memoriei vizuale. ( memoria are o clasificare foarte mare). salutare si cititi mereu, originalitatea retinerii informatiei, nu tocit, si IMAGINATIE! chiar daca joaca la unii feste! :))))

    • Multumesc mult pentru comentarii!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: